ضرورت آشنایی با استاندارد میزان دقت بیرینگ ها

اطلاعات میزان دقت بیرینگ ها

بیرینگ در ابتدا با دست ‌ساخته می‌شد اما باگذشت زمان تغییر یافت و به شکل فعلی خود در اواخر قرن 19 توسعه یافت. امروزه بیرینگ‌ها یکی از پرکاربردترین قطعات ماشین هستند زیرا حرکت غلتشی ( نوعی حرکت که ترکیبی از حرکت دورانی و حرکت انتقالی است) آنها تقریباً همه حرکات را آسان می‌کند و به کاهش اصطکاک کمک می‌کند.بیرینگ‌ها دو عملکرد اصلی دارند که موجب شده حرکت را انتقال دهند، به عبارتی دیگر قطعاتی را که نسبت به یکدیگر می‌چرخند علاوه بر پشتیبانی، هدایت نیز می‌نماید. قبل از پرداختن به موضوع استاندارد میزان دقت بیرینگ ها باید با این نوع قطعه صنعتی آشنا شوید که در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت.

دسته بندی بیرینگ ها

به طور کلی بیرینگ­ها انواع نیرو را منتقل می‌کنند که بر اساس عملکرد به چهار دسته غلتشی، شعاعی و آستینی و محوری تقسیم‌بندی می­شوند.

خرید بیرینگ

بیرینگ های غلتشی و بیرینگ­های آستینی

در یک بیرینگ آستینی یا ساده، محور و بیرینگ بر روی یک سطح کشویی در جهت مخالف حرکت می‌کنند. در مقابل، دو جزء یک بیرینگ که شامل حلقه‌های داخلی و خارجی می‌شود به سمت یکدیگر حرکت کرده و توسط عناصر غلتشی از هم جدا می‌شوند. این طرح اصطکاک کمتری نسبت به بیرینگ آستینی ایجاد می‌کند.

بیرینگ­ های شعاعی و بیرینگ­های محوری

بیرینگ­ها می‌توانند بارها را در جهت شعاعی یا جهت محوری (تراست) انتقال دهند و در بسیاری از موارد ترکیبی از بارهای شعاعی و محوری برای انتقال وجود دارد.

هر دو این طرح­ها به‌صورت بیرینگ­ ها یا رولبرینگ در دسترس هستند. همچنین انتخاب طرح بیرینگ به کاربرد موردنظر بستگی دارد.

برای طرح‌های خاص در مقادیر کم، بیرینگ‌های کشویی گران‌تر از بیرینگ­های غلتشی هستند. بیرینگ­هایی با لایه خشک، روغن‌کاری شده که معمولا برای ساخت آن از مواد اختصاصی گران‌ قیمتی استفاده می‌کنند. با این حال بیرینگ­های فلزی پودری ارزان تر هستند.

همچنین به‌عنوان یک قاعده کلی باید ذکر کنیم که گریس ضخیم و بیرینگ­های کاملاً بسته بندی شده باعث دوام بالا و اصطکاک بالا می‌شوند؛ چراکه هنگام دور زدن دایره‌ای، توپ‌ها یا همان بیرینگ باید از میان گریس رد شوند.

اجزای بیرینگ

بیرینگ‌ها معمولاً از اجزای زیر تشکیل شده‌اند:

  • دو حلقه یا دیسک با مسیرهای مختلف
  • عناصر نورد به شکل غلتک یا توپ
  • قفسی که عناصر غلتشی را از هم جدا نگه می‌دارد و آنها را هدایت می‌کند
  • حلقه داخلی و حلقه بیرونی

حلقه داخلی و خارجی معمولاً از فولاد آلیاژی کروم با خلوص بالا ساخته می‌شود. این ماده دارای سختی و خلوص لازم است و هر دو عامل مهم برای بارگذاری بالا و عمر طولانی هستند.

در متریال آن­ها از مواد خاصی مانند سرامیک و پلاستیک نیز استفاده می‌شود. اگرچه پلاستیک‌ها نمی‌توانند دمای بسیار بالا را تحمل کنند، اما به طور قابل ‌توجهی سبک‌تر از فولاد هستند. این باعث می‌شود آنها در بخش‌هایی مانند صنعت خودرو که هر گرم آن اهمیت دارد، ارزشمند باشند.

جنس سبک ترین بیرینگ

سبک ترین بیرینگ از تیتانیوم است که این جنس بسیار سبک، بادوام و بسیار مقاوم در برابر زنگ زدگی است. بیرینگ های ساخته شده از تیتانیوم عملکردی مشابه یاتاقان های فولادی دارند، اما به دلیل استحکام تیتانیوم و مقاومت در برابر خوردگی می توانند دوام بیشتری داشته باشند. باید دقت کنید که یاتاقان های فولادی و یاتاقان های تیتانیوم را روغن کاری کنید تا اصطکاک بیش از حد کاهش یابد. همان طور که ذکر شد متریال سازنده این محصول جزو عوامل موثر بر روی استاندارد دقت بیرینگ­ها است.

استاندارد دقت بیرینگ ها به زبان ساده

این محصول جزو بزرگ‌ترین انواع بلبرینگ ها، رولبرینگ ها و یاتاقان‌ها است که طبق نیاز در دقت‌های ابعادی و چرخشی متفاوتی طراحی می‌شود.

این تفاوت دقت به دلیل نیازهای متفاوت و هزینه‌های تولید قطعات صنعتی است که با وجود هزینه‌های بالا نیاز به‌دقت زیادتری دارند. البته هرچه بخواهیم استاندارد میزان دقت بیرینگ ها را در تولید بالا ببریم نیاز به هزینه‌های بالاتری نیز داریم. علاوه بر این افزایش دقت بیرینگ‌ها مساوی با کاهش ابعادی تلورانس‌ها (تلرانس) است.

برای خرید بیرینگ نیاز است که با اندازه­های این محصول آشنا شوید. اکثر بلبرینگ‌ها به سه روش اندازه‌گیری می‌شوند که شامل قطر داخلی یا (ID)، قطر خارجی یا (OD) و عرض یا (W)  می­شوند. مهم است که توجه داشته باشید که اندازه‌گیری‌های بیرینگ­ها همه به ترتیب زیر انجام می‌شود.

قطر داخلی (ID) x قطر خارجی (OD) x عرض (W)

 

دقت ابعادی استاندارد دقت بیرینگ ها

برای تعیین استاندارد میزان دقت بیرینگ ها لازم است مورد تأیید مهندسین صنعت باشد اما اغلب جهت ساخت یک دستگاه دقیق نیاز به بالا بردن دقت محصول دارند و گاهی نیاز است هزینه‌های تولید را تا حد ممکن پایین آورد که در این صورت باید تصمیم بگیرند که بیرینگ ها را با چه دقتی طراحی کنند.

شرکت‌های تولیدکننده معتبر سازنده بیرینگ (بلبرینگ‌ها، رولبرینگ ها و یاتاقان‌ها) بر اساس شرایط کار این محصول، آنها را در انواع متفاوتی از جمله سرعت دورانی، میزان بار وارده و دمای کارکرد می‌سازند. البته در این شرایط هم این محصول دقت و کلاس‌های متفاوتی دارد.

استاندارد دقت بیرینگ نرمال معمولاً جهت استفاده در جریانات نرمالی از دما، فشار و سرعت تولید می­شوند.

کلاس‌های دقت ابعادی بیرینگ

تحمل بیرینگ­ها و مقادیر مجاز آن برای ابعاد مرزی است و دقت اجرای هر بیرینگ مشخص شده است. این تلورانس‌ها در دقت‌های  JIS B 1514-1، JIS B 1514-2، و JIS B 1514-3  ساخته می‌شوند.

تحمل یاتاقان‌ها با طبقه‌بندی بیرینگ‌ها به شش کلاس زیر استاندارد می‌شوند (البته باید ذکر کنیم که دقت در تلورانس‌ها هم به ترتیب شرح داده شده بالاتر می‌رود): 0، 6X، 6، 5، 4 و 2.

بیرینگ‌های کلاس 0 عملکرد مناسبی را برای کاربردهای عمومی ارائه می‌دهند و بیرینگ­های کلاس 5 یا بالاتر برای کاربردهای سخت و شرایط عملیاتی کاربرد ایارغا ییلبرینگ هادارند. این تلورانس‌ها از استانداردهای ISO پیروی می‌کنند، اما برخی کشورها از نام‌های متفاوتی برای آن‌ها استفاده می‌کنند.

مقاله پیشنهادی:فروش آنلاین عمده انواع بلبرینگ

aaligoli
درباره ما
ارسال دیدگاه