شیلنگ پنوماتیک چیست و چه کاربردی دارد؟

شیلنگ پنوماتیک چیست و چه کاربردی دارد؟

شیلنگ ها ابزار و لوازمی هستند که برای انتقال مایعات، گاز، باد و غیره از یک نقطه به نقطه دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند. از نظر ظاهری شیلنگ یک لوله تو خالی و دو سمت باز است که معمولا جنسی از پلاستیک دارد. شیلنگ ها متنوع بوده و انواع مختلفی دارند. درای مقاله شیلنگ پنوماتیک را معرفی می‌کنیم.

شیلنگ پنوماتیک چیست و چه کاربردی دارد؟

شیلنگ پنوماتیک جهت انتقال مایعات و گازهای فشرده و پرفشار مورد استفاده قرار می‌گیرند. شیلنگ های پنوماتیکی نرم و بعضا خشک هستند. این شیلنگ ها سیالات و دیگر مواد را با کمترین میزان اصطکاک و نیروی مقاومت جابه جا می‌کنند. در واقع وظیفه شیلنگ پنوماتیکی انتقال هوا با فشار زیاد به سوپاپ ها، ابزارها و دیگر دستگاها است.

شیلنگ پنوماتیک از لوله خالی، چند لایه فیبر بافته و تقویت شده و همچنین یک لایه پوشش خارجی ساخته می‌شود

کاربرد شیلنگ پنوماتیکی در زمینه سیستم های بادی است. شیلنگهای که برای انتقال باد مورد استفاده قرار می‌گیرند، تحت عنوان شیلنگ پنوماتیک بادی معرفی می‌شوند. لازم به ذکر است که سیستمهای پنوماتیکی مانند سیلندر، دریچه و تنظیم کننده فشار هوا، توسط شیلنگ پنوماتیک به خط اصلی هوا متصل می‌شوند.

شیلنگ پنوماتیک – قیمت شیلنگ پنوماتیک | فروشگاه تهرانی مارکت
نحوه انتخاب سایز شیلنگ

جریان هوای تحت فشار، اندازه شیلنگ پنوماتیک را تعیین می‌کند. چنانچه قطر یا سایز شیلنگ کم و کوچک باشد جریان هوا بلوکه یا خفه می‌شود. در نتیجه فشار هوا کاهش یافته، سرعت انتقال هوا بالا رفته و نهایتا عمر شیلنگ کاهش می‌یابد.

انتخاب شیلنگ با قطر بزرگتر نیز منجر به افزایش اندازه، وزن و ضخامت شیلنگ شده و هزینه بیشتری را تحمیل می‌کند.
مقاومت شیمیایی شیلنگ پنوماتیک چقدر است؟

هوای فشرده حاوی محصولات جانبی مانند روغن کمپرسور، ذرات گرد و غبار و میعانات است. شیلنگ یا لوله پنوماتیکی باید در برابر این مواد و شرایط مقاوم باشد.

بسته به نوع کاربرد، شیلنگ می‌تواند تک لایه یا چند لایه باشند. اما معمولا شیلنگ پنوماتیکی را از چندین لایه مواد می‌سازند. بنابراین می‌توانید اطمینان حاصل کنید که مواد داخلی شیلنگ در برابر روغن‌های کمپرسور و دیگر میعانات مقاوم است. از سوی دیگر برای مقاومت پوسته بیرونی شیلنگ در برابر شرایط محیطی از مواد دیگری استفاده می‌کنند به اسم ترمو پلاستیک ها.

اکثر لوله ها و شیلنگ های پنوماتیک از ترموپلاستیک ساخته شده اند. ترموپلاستیک ها در صورت افزایش حرارت و دما، بدون ایجاد تغییرات شیمیایی ذوب می‌شوند.
انواع شیلنگ پنوماتیک

در ادامه مقاله به طور خلاصه در مورد رایج ترین ترموپلاستیک هایی که به طور خاص برای لوله های پنوماتیک استفاده می‌شوند صحبت می‌کنیم.
پلی اورتان (PUR یا PU)

شیلنگ تولید شده از پلی اورتان در برابر پیچ خوردگی و سایش مقاوم است، انعطاف پذیر بالایی دارد. قطر خارجی شیلنگ۴ تا ۱۶ میلی متر می‌باشد. تا دمای ۸۰ درجه سانتی گراد مقاوم بوده و فشار باری آن ۱۰ بار است.

چگونه مناسب ترین شیلنگ پنوماتیک بادی را برای نیازهای خود انتخاب کنیم؟ – اخبار رسمی
پلی آمید (PA یا نایلون)

شیلنگ پلی امید به نام شیلنگ نایلونی نیز شناخته می‌شود. سبک و مستحکم است، از نظر ابعادی پایدار بوده، شعاع خمش و مقاومت خمشی خوب داشته و رطوبت کمی را جذب می‌کند. این شیلنگ در مقایسه با دیگر شیلنگ مقاومت بیشتری دارد.
پلی اتیلن (PE)

این نوع شیلنگ پنوماتیکی انعطاف پذیربوده، مقاومت شیمیایی خوبی دارد و مقرون به صرفه است.
پلی وینیل کلراید (PVC)

پی وی سی از ارزشمندترین نوع مواد شیمیایی است. این نوع شیلنگ سبک و انعطاف پذیربوده و می‌تواند به طور مکرر بدون هیچ گونه عوارض جانبی استریل شود.
پلی پروپیلن (PP)

پلی پروپلین از دیگر مواد ترموپلاستیکی است که برای ساخت شیلنگ پنوماتیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. پلی پروپلین بسیار سبک است، مقاومت شیمیایی و حرارتی خوبی دارد.
مزایای شیلنگ‌های پنوماتیکی پیست؟

طراحی خوب و ساده
انعطاف پذیری بالا
دقت کنترل
توانایی افزایش نیرو
راندمان بالا
کیفیت عالی
نصب آسان
قیمت مناسب

ویژگی شیلنگ های پنوماتیک

مقاومت بالا
سازگاری با مواد شیمیایی
مقاوم در برابر اشعه
مقاوم در برابر سایش وضربه
عدم رسانایی

شیلنگ پنوماتیک اشون ASHUN
کاربرد شیلنگ پنوماتیک

شیلنگ باد نقش کلیدی در تعدادی از سیستم‌های اتوماسیون صنعتی، تامین انرژی برای محرک‌ها، فشار مناسب برای سیستم های مورد استفاده در فرآیندهای تولید و غیره دارند.

در این قسمت از مقاله به چند مورد از مهم ترین کاربرد این نوع اشاره می‌کنیم.

کارگاهای کوچک
سیستم رباتیک
تعمیرگاه خودرو
کارخانجات بزرگ بسته بندی
صنعت مواد غذایی
ماشین آلات صنعتی
آزمایشگاها
صنعت داروسازی
صنایع اتوماسیون
و…

نحوه محافظت از شیلنگ پنوماتیکی

برای حفظ محیط کار ایمن و برای اطمینان از اینکه هیچ آسیبی به شلنگ وارد نمی شود،باید آنها را روی قرقرهها قرار داد.

قرقره شلنگ هوا یک دوک استوانه ای است که برای نگهداری شیلنگ استفاده می‌شود. معمولاً روی دیوار، سقف یا روی زمین نصب می‌شوند. آنها به منظم نگه داشتن شلنگ و جلوگیری از هر گونه پیچ خوردگی کمک می‌کنند. اغلب، آنها با مکانیزم فنری به خودی خود جمع می‌شوند، اما می‌توان آنها را به صورت دستی نیز چرخاند. معمولاً قرقره های شلنگ هوا همراه با ابزارهای پنوماتیک یا هر کاربرد دیگری که فقط به تامین موقت هوای فشرده نیاز دارد استفاده می‌شود. شیلنگ معمولاً از لاستیک، PU یا PVC ساخته شده است.

مکانیسم حلقه شلنگ خود جمع شونده با بیرون کشیدن شیلنگ تا رسیدن به طول مورد نظر کار می‌کند. حلقه شلنگ هنگام باز کردن صدای تق تق می‌دهد، به این معنی که با رها کردن آن می‌توانید آن را در موقعیت خود قفل کنید. برای راه اندازی مکانیزم خود جمع شونده فنری، شیلنگ باید کمی به سمت بیرون کشیده شود. در حین جمع کردن، شیلنگ را نگه دارید تا کاملاً جمع شود. هرگز آن را در حین جمع کردن رها نکنید زیرا انتهای شلنگ شلنگ می‌تواند باعث آسیب شود.
رنگ شیلنگ پنوماتیک

شیلنگ پنوماتیک با توجه به جنسی که دارند در رنگ های مختلفی تولید می‌شوند. از جمله آبی، سبز، قزمز و مشکی. برخی از جنس های این شیلنگ به رنگ شفاف نیز هستند.
اتصالات شیلنگ پنوماتیک

جهت اتصال شیلنگ و لوله های پنوماتیک از اتصالات مختلف استفاده می‌کنند. این اتصالات جنسی از فولاد و برنج دارند. از جمله:

اتصالات چین دار
اتصالات شیار دار
اتصالات با توانایی استفاده چندین باره
مهم ترین موارد قابل توجه برای انتخاب اتصالات شامل موارد زیر می‌شود:
نصب آسان
متناسب بودن ابعاد و اندازه
مقاوم در برابر خوردگی
متناسب بودن ظرفیت نگهداری فشار
قیمت مناسب

 

برای خرید انواع بست فلزی، بست فلزی تایوان، بست دو قلوی کیپر و انواع شیلنگ بنزین با کارشناسان بست کالا تماس بگیرید.

aaligoli
درباره ما
ارسال دیدگاه