آشنایی با انواع شیلنگ بنزین در خودرو

شیلنگ بنزین

علائم خرابی شیلنگ بنزین و نحوه تعویض آن

نگهداری، مراقبت و بررسی مداوم خودروها، نقش بسیار مهم و حیاتی در بالا رفتن سطح دوام و ماندگاری آن ها ایفا می کند. برای تحقق این امر، صاحبان خودرو همواره می بایست از سلامت فنی اتومبیل خود، اطمینان حاصل کنند. در برخی از مواقع، اتومبیل دچار نقص های فنی کوچک و بسیار ساده ای می شود که عدم توجه به چنین عیوبی می تواند در آینده ای نزدیک، به مشکلات بزرگ تری برای خودرو تبدیل شود و ضمن نفوذ و درگیر کردن دیگر بخش های آن، آسیب جدی تری را به خودرو وارد کند. در این میان یکی از قسمت هایی که بهتر است همواره موردبررسی قرار گیرد، شلنگ بنزین اتومبیل است.

این بخش از خودرو در پاره ای از مواقع بر اثر نشت و بخار شدن بنزین، دچار ترکیدگی و پوسیدگی های ریزی می شود که در صورت عدم رسیدگی یا تعویض، شلنگ پاره می شود و بنزین اتومبیل به بیرون خواهد ریخت. به همین منظور ما در این مقاله قصد داریم تا ضمن آشنا کردن شما با شلنگ بنزین خودرو و همچنین انواع گوناگون آن، نحوه صحیح و گام به گام تعویض شلنگ پاره شده بنزین خودرو را شرح دهیم تا افرادی که تمایل دارند خودشان عمل تعویض شلنگ پاره شده بنزین را به عهده بگیرند، بتوانند بدون هیچ مشکلی و البته با رعایت نکات ایمنی ذکرشده، آن را انجام دهند.

شیلنگ بنزین چیست؟

شیلنگی که وظیفه برای سوخت رسانی خودرو را بر عهده دارد، در اصطلاح شیلنگ بنزین نامیده می شود. عملکرد شیلنگ بنزین به این شکل بوده که سوخت موجود در باک ماشین را به سیستم سوخت رسانی خودرو منتقل کرده و بعنوان یک رابط تغذیه ی خودرو برای شروع حرکت عمل می کند.توجه داشته باشید مواجهه با سرریزی بنزین و یا نشتی بنزین در زیر خودرو در همه حال نشاندهنده ی معیوب شدن شیلنگ بنزین نبوده، گاها با یک هواگیری در لوله انتقال بنزین این مشکل برطرف می شود. بنابراین بهترین اقدام در هنگام مشاهده این موارد مراجعه به مکانیکی های تخصصی در این زمینه است.

تعویض شلنگ پاره شده بنزین، کار تقریباً ساده ای است و افراد علاقه مند می توانند با استفاده از تجهیزات مناسب و با رعایت کامل نکات ایمنی، به این کار اقدام کنند. در آخر باید به این نکته نیز اشاره کنیم که در صورت نشت بنزین و پراکنده شدن بوی آن در اطراف خودرو، می بایست از روشن کردن مواد آتش زا در آن نواحی، جداً خودداری کرد.در این بحث به شما خواهیم گفت که چگونه شلنگ بنزین خودروی خود را تعویض کنید. شلنگ بنزین در هر اتومبیلی بسته به مدل و نوع در قسمت های مختلفی قرار دارد. در خودروهای قدیمی، بنزین از طریق یک سری لوله های فلزی از باک به سمت کاربراتور و انژکتور منتقل می شد که این بخش، سیستم سوخت رسانی خودرو را تشکیل می داد.

در مدل های قدیمی تر خودروها هم، پمپ بنزین، باک و کاربراتور، بوسیله شلنگ های کوتاه بهم متصل بودند که به دلیل ضعیف بودن این شلنگ ها، بنزین از خودرو نشت می کرد. اما از سال ۱۳۹۶ به بعد، سیستم سوخت رسانی تغییر کرد و مقاومت این شلنگ ها بیشتر شد. شلنگی که برای سوخت رسانی خودرو استفاده می شود، دارای نوع و جنس مختلفی است. شلنگ های لاستیکی، شلنگ های فیبر کربن و شلنگ های آلومینیوم.

آشنایی با انواع شیلنگ بنزین در خودرو

شیلنگی که برای سوخت رسانی خودرو استفاده می شود، دارای نوع و جنس مختلفی است. شیلنگ های لاستیکی، شیلنگ های فیبر کربن و شیلنگ های آلومینیوم از انواع پر کاربرد این قطعه در اتومبیل های مختلف است. نوع لاستیکی این سبک شلنگ ها بیشتر در خودرو های قدیمی و دیزلی کاربرد داشته و تعویض آن به نسبت دیگر شیلنگ های بنزین آسان تر است.شیلنگ های فیبر کربن با قابلیت تحمل فشار بالا و همیشه در دسترس بودن از پر استفاده ترین نوع شیلنگ بنزین در خودرو های امروزی به شمار می آید و اما شیلنگ های آلومینیومی به دلیل جنس فلزی شان از مقاومت بالایی برخوردارند، اما در هنگام پیچ و تاب با محدودیت مواجه هستند. استفاده این قطعات در خودروهای قدیمی و جدید دیده می شود. شیلنگ های آلومنیومی در صورت گرم شدن منجر به بخار بنزین می شوند.

معرفی شیلنگ بنزین

علائم خرابی شیلنگ بنزین

تشخیص به موقع خرابی و ایجاد زدگی در شیلنگ بنزین انواع خودرو و تعویض شیلنگ بنزین خودروی انژکتور در زمان مناسب از بروز مشکلات وابسته به این قطعات جلوگیری می کند. خرابی شیلنگ بنزین عمدتا با علائمی مثل افزایش دفعات بنزین زدن، استشمام مداوم بوی بنزین در کابین خودرو و همین طور مشاهده رد بنزین در قسمت زیرین خودرو همراه است.در صورت مشاهده این علائم حتما برای چکاب کلی باک بنزین و شیلنگ بنزین به یک مکانیکی معتبر مراجعه و در صورت اطمینان از خرابی این قطعه نسبت به تعویض شیلنگ بنزین اقدام کنید.

شیلنگ بنزین
شیلنگ بنزین

مراحل تعویض شیلنگ بنزین

رویه تعویض شیلنگ بنزین تا حدودی آسان بوده و در صورت داشتن سر رشته و دانش کافی با طی مراحل زیر این کار را بطور مستقل انجام دهید. در این قسمت نحوه تعویض شیلنگ بنزین را بصورت گام به گام برای آشنایی بیشتر ارائه می دهیم.در ابتدای کار با استفاده از ابزاری مانند چراغ قوه وضعیت ساختاری شیلنگ بنزین و نحوه ایجاد زدگی و پاره گی بر دیواره این قطعه را مورد بررسی قرار دهید. در صورت عدم دسترسی به چراغ قوه می توانید از گوشی موبایل خود برای ایجاد روشنایی در این محل استفاده کنید.

معرفی شیلنگ باد

ابزار مورد نیاز برای تعویض شیلنگ بنزین

قطعه شلنگ بنزین جدید برای تعویض با شیلنگ آسیب دیده
پیچ گوشتی برای جداسازی این قطعه از محل نصب
چراغ قوه جهت مشاهده دقیق فضای اطراف شیلنگ بنزین و وضعیت این قطعه
جعبه آچار که متشکل از انواع آچار مورد نیاز در حین انجام کار است.
جک برای بالا بردن خودرو تا حد معمول جهت تعویض شیلنگ بنزین
دستکش ایمنی جهت جلوگیری از آسیب به پوست دست در هنگام کار
منبعی برای جابجا کردن بنزین موجود در باک و شیلنگ بنزین
انبردست و سیم چین جهت انجام تعویض بنزین شیلنگ
با در دسترس داشتن این ابزار و دقت در مراحل انجام تعویض شیلنگ خودرو به راحتی می توانید بدون آسیب رساندن به دیگر قطعات این کار را انجام دهید.

معرفی بست دوقلوی کیپر

انجام اقدامات لازم برای تعویض شلنگ بنزین خودرو

دستکش های ایمنی و لباس مخصوص کار را برتن کرده و شروع به تعویض شیلنگ بنزین خودرو کنید. در این حالت ظرفی را در زیر باک بنزین گذاشته و شروع به باز کردن بست های شلنگ قدیمی بنزین کنید. شیلنگ را به شکلی از جای خارج کرده که محتویات داخل باک بطور کامل در ظرف خالی شود. سپس محل اتصال شلنگ را کاملا از بنزین باقی مانده پاک تمیز کنید.

آماده کردن خودرو برای تعویض شیلنگ بنزین

ماشین را در یک مسیر صاف و بدون سراشیبی پارک کرده و از ثابت بودن آن اطمینان حاصل کنید. خودرو را روی دنده یک قرار دهید. یک جسم سخت مثلا سنگ را جلوی چرخ خودرو برای جلوگیری از حرکت احتمالی آن قرار دهید.جک را زیر خودرو گذاشته و تا جایی که چرخ ها از زمین فاصله داشته باشند، آن را باز کنید. اتصالات باتری را قطع کرده و آن را از مخزن قرارگیری جدا کنید. حال شروع به تعویض شیلنگ بنزین کنید.

بست فلزی تایوان چه ویژگی هایی دارد؟

تعویض شیلنگ قدیمی با جدید

در این مرحله از تعویض شیلنگ بنزین باید قطعه جدید را به دقت و با رعایت اصول به جای شیلنگ آسیب دیده قرار دهید. پس از آماده کردن شلنگ جدید، آن را به محل اتصال در سیستم سوخت رسانی خودرو وصل کنید و بست فلزی را دور آن بپیچید.دقت داشته باشید بست فلزی در حالت متعادل باشد، سفت بودن زیاد منجر به پاره گی شیلنگ بنزین به مرور زمان شده و همین طور شل بستن آن با جدا شدن شیلنگ بنزین در هنگام کار همراه است. پس از پایان کار تعویض شیلنگ بنزین اتصالات را دوباره چک کنید و مطمئن شوید که کار درست انجام شده است. علاوه بر این موارد نسبت به اتصال مجدد باتری خودرو با دقت کافی اقدام کنید.

aaligoli
درباره ما
ارسال دیدگاه