آشنایی با انواع شیلنگ کمپرسور و روش انتخاب آنها

شیلنگ باد

آشنایی با انواع شیلنگ کمپرسور و روش انتخاب آنها

شیلنگ کمپرسور نوعی شیلنگ پلیمری است که مخصوص جابجایی هوای فشرده در فعالیت‌های صنعتی و کارگاهی طراحی ‌شده است. هوای فشرده از الزامات کار در فعالیت‌های صنعتی است. تقریباً از چنین نیرویی برای راه‌اندازی بسیاری از سیستم‌های اتوماسیون شده و یا تجهیزات کارگاهی استفاده می‌شود. اما برای توزیع هوای فشرده به ابزار تخصصی نیاز دارید. شیلنگ کمپرسور چنین ابزاری است. چرا که هوای فشرده را بدون احتمال نشتی و با انعطاف‌پذیری زیاد جابجا می‌کند.

شیلنگ کمپرسور ساختار پلیمری اما مقاوم دارد که به‌ سادگی تحت تأثیر اجسام تیز و برنده آسیب‌پذیر نیست. این شیلنگ‌ها از آببندی کامل برای پرهیز از هر نوع نشتی سیال برخوردار هستند. انواع شلنگ کمپرسور برای انتقال حجم‌های متنوع هوای فشرده طراحی‌ شده‌اند. قاعدتاً برای تکمیل سیستم هوای فشرده فضای صنعتی و یا کارگاهی خود به نمونه‌ی مناسب آن نیاز دارید.

شیلنگ کمپرسور چیست؟

شیلنگ کمپرسور برای جابه‌جایی کامل و بدون نشت هوای فشرده طراحی ‌شده است. این شیلنگ‌ها تماماً ساختارهای پلیمری هستند که در مدل‌های ساده و یا فنری طراحی می‌شوند. همچنین انواع شلنگ کمپرسور در طول ثابت با اتصال سرهای مخصوص طراحی می‌شوند. دو طرف انتهایی این شیلنگ‌ها دارای اتصال‌های مهره‌ای چفت شده‌ است که به‌ راحتی می‌توان آنها را به نازل توزیع هوای فشرده کمپرسور متصل کرد. این اتصال فلزی است و عاری از هر گونه نشت می‌تواند جریان قدرتمند هوای فشرده را توزیع نماید. از طرفی این شیلنگ‌ها با قابلیت اتصال ساده به سیستم کمپرسور طراحی ‌شده‌اند.

شلنگ کمپرسور با هدف توزیع بدون نشت هوای فشرده ساخته شده است. به شکلی که در پایان طول شیلنگ کمترین افت فشاری اتفاق افتاده باشد. در نظر داشته باشید که کمپرسورها متفاوت هستند و می‌توانند هوای فشرده را در حجم‌های گوناگون تولید کنند. ابعاد و سطح مقطع شیلنگ کمپرسور باید مطابق با ظرفیت تولید هوای فشرده سیستم انتخاب ‌شده باشد. تنها در این ‌صورت است که می‌توانیم از جابه‌جایی امن هوای فشرده بدون نشتی و همچنین بدون افت فشار در طول مسیر شیلنگ اطمینان داشته باشیم.

بست کمربندی چیست؟

به هر صورت لازم است تا با بررسی دقیق مشخصات فنی انواع شلنگ کمپرسور نوع مناسب با ظرفیت تولید هوای فشرده سیستم را تهیه کنیم.

اهمیت استفاده از شیلنگ کمپرسور

توزیع هوای فشرده در فعالیت‌های صنعتی و کارگاهی یک چالش جدی است. هوای فشرده کمپرسور قدرتمند است و نمی‌توانیم از شیلنگ‌های معمولی برای توزیع آن استفاده کنیم. زیرا فشار بالای خروجی کمپرسور باعث ترکیدن شیلنگ‌های معمولی می‌شود. از طرفی برخی شیلنگ‌های جداره ضخیم با غلاف‌های فلزی هستند که می‌توانند تحمل شرایط توزیع هوای فشرده را داشته باشند. اما این شیلنگ‌ها نیز نمی‌توانند انعطاف‌ پذیری کافی برای توزیع وسیع در شرایط متغیر هوای فشرده را پوشش بدهند.

هر نوع نشتی هوای فشرده باعث افت فشار در انتهای شیلنگ می‌شود. افت فشار هوای فشرده غیر قابل توجیه است. چرا که با کمترین افت فشار از قدرت عملیاتی هوای فشرده کاسته می‌شود و نمی‌توانیم سیستم‌ها را تحت شرایط طراحی‌ شده و یا در زمان‌بندی مناسب راه‌اندازی کنیم. در کل برای توزیع هوای فشرده خروجی کمپرسورها به شیلنگ‌ها با طراحی تخصصی که کمترین افت فشار و همچنین کمترین مقدار نشتی را همراه انعطاف زیاد دارند، نیاز داریم. اهمیت استفاده از شیلنگ کمپرسور، انتقال قدرتمند و کارآمد هوای فشرده است. در هر صورت لازم است تا از شیلنگ‌ها با کیفیت مطلوب در سیستم بهره‌مند شوید. در شرایط متفاوتی نیاز به خرید شیلنگ کمپرسور داریم. مانند:

طراحی سیستم‌های جدید صنعتی و استفاده از کمپرسور در تکمیل فعالیت‌های اتوماسیون شده

هر نوع نقص و یا خرابی شلنگ کمپرسور، شیلنگ‌های پاره ‌شده، سوراخ شده و یا شیلنگ‌ها با اتصالات زنگ‌ زده و خراب که مناسب استفاده در توزیع هوای فشرده کمپرسورها نیستند.

معرفی بست دوقلوی کیپر

طول شیلنگ کمپرسور

طول این شیلنگ‌ها تأثیر مستقیم بر کاربرد شیلنگ کمپرسور دارد. توجه کنید که شیلنگ کمپرسور به مانند دیگر شیلنگ‌ها با قابلیت بریدن و تنظیم طول طراحی نشده است. مثلاً نمی‌توانید 50 متر شلنگ کمپرسور را خریداری کرده و به فراخور مکان استفاده آن را برش بزنید و طول مورد نظر را تهیه کنید.

انواع شیلنگ کمپرسور با طول ثابت طراحی شده‌اند. دو طرف انتهایی این شیلنگ‌ها دارای اتصال پنوماتیکی استاندارد و بدون نشت است که به ‌راحتی توانایی نصب شدن به نازل‌های پنوماتیکی و کمپرسور را دارد.

اگر چه طول شیلنگ کمپرسور ثابت است؛ اما نمی‌توانیم آنها را در هر طولی خریداری کنیم. بلکه باید طول شیلنگ کمپرسور مناسب با سیستم کمپرسور و توزیع هوای فشرده باشد.

مثلاً نمی‌توانیم برای فاصله‌ی چندمتری شیلنگ‌های طویل 50 و یا 100 متری را تهیه کنیم. زیرا هر اندازه طول شیلنگ بیشتر باشد، مقدار افت فشار هوای فشرده نیز بیشتر است. از طرفی وزن شیلنگ افزایش پیدا می‌کند. در عین ‌حال جانمایی شیلنگ‌های طویل‌تر نیز چالش‌های خاص خود را دارد. این در حالی است که هر اندازه طول این شیلنگ‌ها بیشتر می‌شود، بر قیمت شیلنگ کمپرسور نیز افزوده خواهد شد. برای محاسبه طول مورد نیاز خود معیارهای زیر را بررسی کنید:

از تجهیزات پنوماتیکی تحت چه شرایطی استفاده می‌کنید؟
آیا نیاز به جابجایی تجهیزات پنوماتیکی دارید؟ در این ‌صورت مقدار جابجایی تجهیزات پنوماتیکی چه اندازه است؟
طول شیلنگ کمپرسور معیار کلیدی برای ایجاد تعادل میان افت فشار مجاز و قدرت مانور زیاد است. هر اندازه طول شیلنگ کمپرسور را زیادتر کنید، قاعدتاً قدرت مانور بالاتری دارید. اما قطعاً با افت فشار قابل ‌توجه مواجه می‌شوید.

مؤلفه‌های تأثیرگذار برای انتخاب شیلنگ کمپرسور

انواع شلنگ کمپرسور روش طراحی یکسانی دارند و همگی آنها برای توزیع هوای فشرده در سطح فعالیت‌های کارگاهی و صنعتی طراحی ‌شده‌اند. همگی این شیلنگ‌ها عاری از نشتی هستند و می‌توانند قدرت بالای هوای فشرده را با کمترین احتمال افت فشار توزیع نمایند. اما این شیلنگ‌ها را در سایزها و طول‌های متفاوت طراحی می‌کنند. قاعدتاً نمی‌توانیم تمامی انواع شیلنگ کمپرسور سطح بازار را تک‌به‌تک بررسی کنیم. اما می‌توانیم برای انتخاب بهترین شلنگ کمپرسور باد به برخی مؤلفه‌های تأثیرگذار توجه کنیم. از قبیل:

طول شیلنگ کمپرسور

قطر داخلی شیلنگ کمپرسور
متریال ساخت شیلنگ کمپرسور
نوع شیلنگ کمپرسور در مدل‌های عادی و یا فنری
در ادامه این مطلب با جزئیات دقیق‌تر به بررسی تخصصی این مؤلفه‌های کلیدی در انتخاب انواع شیلنگ کمپرسور می‌پردازیم.

شیلنگ باد

کانکتور چیست؟

برای افزایش طول شیلنگ کمپرسور از قطعه‌ای با عنوان کانکتور استفاده می‌کنند. این کانکتور یک قطعه فلزی دو سر نازل است که می‌توان از هر دو سمت آن برای اتصال شلنگ کمپرسور استفاده کرد. کانکتور ابزار افزایش طول انواع شلنگ کمپرسور است. البته قطر کانکتور باید مطابق با قطر شیلنگ انتخاب‌ شده باشد.

با استفاده از یک یا چند کانکتور می‌توانید طول شلنگ کمپرسور را توسعه دهید. به ‌این ‌ترتیب قدرت مانور بالایی دارید. اما توصیه می‌کنیم که به ‌جای اتصال چند شیلنگ کمپرسور کوچک به وسیله کانکتورها از یک شیلنگ بلند و یک تکه استفاده کنید. چرا که هر کانکتور به‌ تنهایی باعث افت فشار قابل ‌توجه می‌شود. لذا با در نظر گرفتن تمامی ابعاد فضای کارگاهی و پیش ‌بینی حداکثر قدرت مانور در جابه‌جایی ملزومات پنوماتیک، شلنگ با طول مناسب را تهیه کنید.

قطر شیلنگ کمپرسور

قطر داخلی شیلنگ کمپرسور از مولفه‌های کلیدی در هنگام خرید شیلنگ کمپرسور است. قطر داخلی معرف قابلیت شیلنگ برای عبور هوای فشرده است. هر اندازه قطر شیلنگ بیشتر باشد، ظرفیت آن برای جابجایی هوای فشرده نیز افزایش پیدا می‌کند.

قطر داخلی انواع شیلنگ کمپرسور بسیار متفاوت و متنوع می‌باشد. نوع کاربری، نوع طراحی، کیفیت ساخت و… در انتخاب قطر داخلی انواع شیلنگ کمپرسور تأثیرگذار هستند. قطر داخلی انواع شلنگ کمپرسور را معمولاً در سایزهای 6، 8 و یا 10 میلی‌متری طراحی می‌کنند.

برای انتخاب و کاربرد شیلنگ کمپرسور یک قاعده ساده وجود دارد. هر اندازه ظرفیت تولید هوای فشرده کمپرسور بیشتر است، باید از شیلنگ‌ها با قطر بالاتر نیز استفاده کنیم:

برای کمپرسورهای کوچک با حجم تولید هوای فشرده 1-3 CFM از شیلنگ کمپرسور 6 میلی‌متری استفاده می‌کنند.
برای کمپرسورهای متوسط با حجم تولید هوای فشرده 4-6 CFM از شلنگ کمپرسور 8 میلی‌متری استفاده می‌کنند.
برای کمپرسورهای بزرگ با حجم تولید هوای فشرده فراتر از 6 CFM از شلنگ کمپرسور 10 میلی‌متری استفاده می‌کنند.
در نظر داشته باشید که قطر شیلنگ کمپرسور تأثیر زیادی در وزن آن دارد. شیلنگ‌های قطورتر بسیار سنگین‌تر از شیلنگ‌های نازک هستند. لذا قدرت مانور محدودتری نیز دارند. بنابراین اگر برای جابجایی زیاد ملزومات پنوماتیک و یا استفاده از ملزومات دستی پنوماتیک به این شیلنگ‌ها نیاز دارید، باید در انتخاب قطر داخلی هوشمندانه تصمیم‌گیری کنید. به هر صورت قطر شیلنگ از نکته‌های کلیدی در کاربری شلنگ کمپرسور است.

معرفی شیلنگ بنزین

متریال ساخت انواع شیلنگ کمپرسور

متریال جداره شیلنگ کمپرسور بر انعطاف‌ پذیری، وزن، طول و حتی کاربرد شلنگ کمپرسور تأثیرگذار است. از طرفی نوع متریال معیار کیفیت ساخت این شیلنگ‌ها است که در نهایت شرایط ماندگاری و جان ‌سختی آنها را معین می‌کند. انواع متریال‌ها در طراحی شلنگ کمپرسور به ‌قرار زیر هستند:

پی وی سی (PVC): ساده‌ترین و ارزان‌ترین متریال پلاستیکی تهیه انواع شلنگ کمپرسور هستند. PVC انعطاف ‌پذیری خوبی دارد. اما شیلنگ‌های تهیه ‌شده از آن به ‌راحتی پیچ‌وتاب می‌خورند. همچنین PVC متریال سبک‌ وزنی است. لذا شیلنگ‌های کمپرسور پی‌وی‌سی مناسب کاربردهای سبک با حمل‌ونقل زیاد هستند. PVC پلیمر ضعیفی است که استحکام فیزیکی آن در هوای سرد کاهش پیدا می‌کند. در دماهای زیر صفر، جداره شیلنگ‌های PVC حالت خشک و شکننده دارد. لذا موارد استفاده از شیلنگ کمپرسور PVC برای انتقال هوای فشرده تا حداقل 5- درجه سانتی‌گراد است. کاربرد شیلنگ کمپرسور PVC برای استفاده در فعالیت سبک و کار با انواع تجهیزات با جابجایی ساده است. همچنین قیمت شیلنگ کمپرسور PVC از دیگر متریال‌های پلیمری ارزان‌تر است.

لاستیکی: شلنگ کمپرسور لاستیکی از مقاومت بالایی در مقابل هر نوع ساییدگی برخوردار است. همچنین به ‌سادگی دچار پیچ‌وتاب نمی‌شود. اما متریال ضخیم لاستیکی کار شده در این شیلنگ‌ها سنگین ‌وزن است و جابجایی آنها تقریباً سخت و استفاده دستی از آنها دشوار است. بنابراین موارد استفاده از شیلنگ کمپرسور لاستیکی برای جابجایی حجم زیاد هوای فشرده با شرایط نصب ثابت است. همچنین در شرایط توزیع هوای سرد عملکرد بهتری به نسبت از شیلنگ‌های PVC دارند. این شیلنگ‌های لاستیکی برای انتقال هوای فشرده تا 20- درجه سانتی‌گراد استفاده می‌کنند.

پلی اورتان: شیلنگ‌های پلی اورتان انعطاف ‌پذیری نسبتا کمی دارند. همچنین در مقابل سیالات خورنده مانند انواع حلال‌ها، و حتی سیالات نفتی و روغنی ضعیف هستند. اما بسیار سبک ‌وزن هستند و کاملاً مناسب طراحی شیلنگ کمپرسور در اهداف سیار و قابل حمل می‌باشند. شیلنگ کمپرسور پلی اورتان در انتقال هوای سرد خیلی بهتر از دیگر متریال‌ها است. این شیلنگ‌ها می‌توانند هوای سرد تا دمای 30- درجه سانتی‌گراد را به ‌راحتی و بدون هیچ آسیبی منتقل کنند. از طرفی جداره شیلنگ‌های پلی اورتان مقاومت فیزیکی بسیار بالایی دارد. لذا مناسب جابه‌جایی هوا با فشار بسیار زیاد هستند. موارد استفاده از شیلنگ کمپرسور پلی اورتان عموماً در طراحی سیستم‌های بزرگ توزیع هوای فشرده است.

شیلنگ کمپرسور در مدل‌های عادی یا فنری

انواع شیلنگ کمپرسور را به دو تیپ عادی و فنری طراحی می‌کنند:

شیلنگ کمپرسور عادی: طراحی صاف دارند. این شیلنگ‌ها پیچیده نمی‌شوند. ضخامت جداره این شلنگ‌ها زیاد است و در کل برای جابه‌جایی حجم زیاد هوای فشرده طراحی‌ شده‌اند.

شیلنگ کمپرسور فنری: شیلنگ‌هایی هستند که به شکل فنری در خود می پیچند و به ‌راحتی جمع می‌شوند. در صورت استفاده به ‌راحتی باز شده و می‌توان از تمام طول آنها برای توزیع هوای فشرده در اطراف مخزن کمپرسور استفاده کرد. اما در صورت اتمام کار این شیلنگ‌ها قابلیت بازگشت به حالت اولیه دارند. شلنگ کمپرسور فنری مناسب طراحی سیستم‌های سیار پنوماتیکی است.
انتخاب نوع شیلنگ کمپرسور از میان مدل‌های عادی و یا فنری کاملاً به روش استفاده شما از تجهیزات پنوماتیکی بستگی دارد. قاعدتاً برای فعالیت‌های سبک و توزیع نه ‌چندان زیاد هوای فشرده می‌توانید از شیلنگ‌های فنری استفاده کنید. اما بهتر است برای توزیع هوای فشرده در حجم زیاد مدل‌های عادی را تهیه نمایید.

بست فلزی تایوان چه ویژگی هایی دارد؟

با افت فشار شیلنگ کمپرسور چکار کنیم؟

افت فشار در انتقال هوای فشرده توسط انواع شیلنگ کمپرسور بدیهی است. اما گاهی این افت فشار بسیار زیاد است. مثلاً ممکن است مقدار فشار در نازل انتهای شلنگ کمپرسور بیش ‌از دو بار با هوای فشرده کمپرسور تفاوت داشته باشد. برای هر چه کمتر شدن این تفاوت بهتر است نکات زیر را در نظر بگیرید:

تا آنجا که می‌توانید از شلنگ کمپرسور کوتاه استفاده کنید.
تا آنجا که می‌توانید از تجهیزات و اتصالات در مسیر جابه‌جایی هوای فشرده استفاده نکنید.
استفاده از شیلنگ کمپرسور با قطر زیاد و طول کوتاه باعث کمتر شدن افت فشار می‌شود. اما به ‌هر حال ممکن است وزن شیلنگ‌های قطورتر با روش کار شما سازگار نباشد. در عین ‌حال شیلنگ‌های قطورتر از قابلیت انعطاف ‌پذیری کمتری برخوردار هستند.

aaligoli
درباره ما
ارسال دیدگاه