بست فلزی چیست و چه کاربردی دارد؟

بست فلزی چیست و چه کاربردی دارد؟

بست فلزی چیست؟ بست را می توان به عنوان یکی از کاربردی ترین قطعات و تجهیزات در صنایع مختلف معرفی کرد. کاربرد این بست ثابت نگه داشتن وسایل و جلوگیری از حرکت آن ها در اثر فشار و ضربه می باشد.

بست ها به دو نوع پلاستیکی و فلزی تقسیم بندی می شوند. در این مقاله شما را با بست فلزی و کاربردهای آن آشنا می کنیم.
بست فلزی چیست؟

بست فلزی ابزار و قطعاتی هستند که برای اتصال دو وسیله و یا ثابت نگه داشتن وسایل مورد استفاده قرار می گیرند. بست های فلزی همان طور که مشخص است جنسی از فلز دارند. از جمله آلومینیوم، فولاد گالوانیزه، برنج، فولاده سده و یا استنس استیل. همچنین سایز و ابعاد بست ها نیز متفاوت است. هنگام استفاده از این قطعات، برای کارایی بهتر و ایمن تر باید دقت داشته باشید که سایز بست متناسب با سایز لوله انتخاب شود.

فلزات نام برده خصوصیات و ویژگی های مخصوص به خود را دارند. برای نمونه روکش بست گالوانیزه از جنس روی یا زینک است. به همین دلیل در برابر زنگ زدگی و خوردگی مقاوم است. در جاهای مرطوب قابل استفاده می باشد. در واقع می توان گفت بست فلزی گالوانیزه برای اتصال آبی کاربرد دارد.

در بین بست های فلزی، نوع گالوانیزه مقاومت بالایی در برابر سایش و خوردگی داشته، قیمت آن مناسب بوده و بسیار مستحکم است. این نوع بست ها به کمک پیچ به راحتی باز و بسته می شوند.

کاربرد بست فلزی

از بست فلزی ار بی در مکان های مختلف می توان استفاده کرد. از جمله:

اتصالات لوله کشی آب
اتصالات لوله کشی گاز
کابل کشی برق
لوله کشی خانگی
اتصال شیلنگ
صنعت خودرو سازی
صنعت کشتی سازی
سیستم اطفا حریق و آتش نشانی

انواع بست فلزی در بازار

بست های فلزی انواع مختلفی دارند که در این بخش از مقاله پرمصرف ترین آن ها را معرفی می کنیم:
بست فلزی شیلنگی

از کاربردی ترین نوع بست فلزی می باشد که کاربرد آن اتصال شیلنگ به شیر، لوله و دیگر اتصالات است. از آنجای که بست فلزی شیلنگی در معرض رطوبت و آب قرار می گیرد، از فلز گالوانیزه ساخته می شود. به راحتی با کمک پیچ و پیچ گوشتی باز و بسته خواهد شد و نصب بسیار راحتی دارد.
بست فلزی کمربندی

بست های کمربندی از پرمصرف ترین نوع بست هستند که جنسی از پلاستیک و یا فلز دارند. نام گذری این نوع بست به دلیل شکل آن ها است که به صورت کمربند طراحی شده است.
بست فلزی فنری

این بست از یک یا دو سیم که جنسی از فولاد گالوانیزه با قطر۲ تا ۳ میلی متر دارند ساخته می شود. از نظر عملکردی مانند بست های فنری بوده و در صنایع کشاورزی، کشتی رانی و خودروسازی قابل استفاده استبست کمپرسوری

بست کمپرسوری یا کاتری و یا دو پیچ زمانی کاربرد دارد که شیلنگ در معرض فشار زیاد قرار گرفته باشد. جنسی این بست از فولاد کربن است. بعضا برای ساخت آن از چدن نیز استفاده می کنند. کاربرد عمده آن اتصال شیلنگ تحت فشار تخلیه بتن و شیلنگ کمپرسور است. این نوع بست از دو بست، دو گوشواره و دو پیچ و مهره ساخته می شود.
بست فلزی آویز رکابی

کاربرد این بست لوله کشی سیستم اطفا حریق می باشد. سایز بندی آن ۱ تا ۳۶ اینج است. به راحتی زیر سقف نصب می شود.
بست آچاری

کاربرد این بست فلزی اف اف اتصال شیلنگ است. از آنجایی که برای محکم کردن آن به آچار نیاز دارید نام این قطعه را بست آچاری نهاده اند. جنسی از آهن، آلومینیوم، برنج و … دارد.
بست تی یا دنباله دار

از آنجایی که شکل ظاهری این بست همانند تی است به آن بست تی شکل می گویند. از ساده ترین نوع بست فلزی می باشد که برای اتصال لوله آهنی به سقف با در نظر گرفتن فاصله معین کاربرد دارد. سایزبندی این بست بین ۱۶ تا ۳۱۵ میلیمتر می باشد. از یک پایه فلزی و یک دسته ساخته می شود.
بست فلزی پایه دار

این بست ها در دو سمت خود دوپایه دارند که به کمک پیچ به دیوار یا سطح حمایتی متصل می شوند. جنس آن از پلی اتیلن با مقاومت ۳۰- تا ۱۵۰+ است. روکش این نوع بست اصولا از نوع پی وی سی، رنگ الکترواستاتیک و گالوانیزه است.
بست یک طرفه

بست فلزی یک طرفه از یک سمت یک سوراخ درد که برای اتصال به دیوار مورد استفاده قرار می گیرد.
بست فلزی رگلاژی

بست فلزی گلابی یا رگلاژی جنسی از آهن با ضخامت ۲ تا ۳ میلی متر دارد. از یک میله با دو سر رزوه ساخته شده که یک طرف آن به بست و طرف دیگر به سطح حمایتی پیچ می شود. کاربرد آن نصب و ثابت نگه داشتن لوله در زیر سقف یا لوله هایی است که به شکل افقی استفاده می شوند.
استاندارد بست فلزی

شاید بست فلزی ترک یک قطعه کوچک و ساده به نظر برسد اما اگر براساس استاندارد ساخته نشود، می تواند خسارات جبران ناپذیری را ایجاد کند.

برای مثال اگر بست فلزی را با توجه به خشکی و رطوبت هوا تولید نکنند به مرور زمان دچار زنگ زدگی و پوسیدگی می شود و احتمال جداشدن آن از پیچ بالا می رود. همچنین بست باید در برابر فشارهای بالا و یا انبساط ها مقاوم باشد. در حقیقت یک بست فلزی استاندارد در دمای ۲۵- تا ۱۱۰+ می تواند تاب بیاورد.

همچنین استفاده از مواد اولیه نامرغوب و بی کیفیت در ساخت بست نیز خطر آفرین است. لوازم جانبی مربوط به بست فلزی مانند پیچ و مهره که امکان اتصال قطعات به دیوار را فراهم می کنند، باید در برابر زنگ زدگی و پوسیدگی مقاوم باشند. زیرا بی کیفیت بودن آن منجر به جداشدن بست از دیوار و بروز خسارت می شود.

ضخامت بست های فلزی از دیگر مواردی است که نیاز به توجه دارد. یک بست فلری ضخیم اگرچه مستحکم تر است اما انعطاف پذیری کمتری دارد. در نتیجه در برخی شرایط احتمال پاره شدن آن بالا می رود. به طور کلی بست فلزی را براساس استاندارد iso و bs می سازند.

 

برای خرید انواع بست استیل، بست فلزی تایوان، بست دو قلوی کیپر و انواع شیلنگ باد با کارشناسان بست کالا تماس بگیرید.

aaligoli
درباره ما
ارسال دیدگاه