معرفی انواع اتصالات صنایع دارویی و غذایی و کاربرد آن ها

بست استیل

معرفی انواع اتصالات صنایع دارویی و غذایی و کاربرد آن ها

صنایع غذایی و دارویی در قرن اخیر با افزایش جمعیت انسانی و افزایش تقاضا در بازار دستخوش تغییرات اساسی شده است. پیش از این، تکنیک های فرآوری مواد غذایی و دارویی به ابزارهای موجود برای نگهداری، بسته بندی و حمل و نقل مواد غذایی در بازار محدود می شد. روش‌های نمک‌زدایی، پخت، انجماد، خشک کردن، ترشی‌کردن و دود کردن عمدتاً در تکنیک‌های فرآوری مواد غذایی به سبک قدیمی استفاده می‌شد. امروزه با گسترش انواع اتصالات صنایع دارویی، لوله و اتصالات صنایع غذایی، تولید مواد غذایی و دارویی به سرعت افزایش یافته است. در این مقاله به نقش اتصالات در بهینه تر شدن تولید غذا و دارو می پردازیم.

بست کمربندی چیست؟

فناوری های پیچیده در طراحی اتصالات

تولید مواد غذایی و دارویی مدرن با فناوری های پیچیده طراحی شده است. در این طرح ها زمینه های زیادی از فناوری وجود دارد. حتي کشاورزی در گذشته شغلی رایج بود و میلیون ها نفر را قادر می ساخت تا در تولید مواد غذایی شرکت کنند، اما امروزه با اثر مکانیزه شدن و صنعتی شدن و انقلاب نوین در اتصالات صنایع دارویی و نیز لوله و اتصالات صنایع غذایی، کشاورزی در تولید مواد غذایی از طریق ماشین آلات، هرچند غیر مستقیم، انجام می شود.

سیستم CIP و مکانیسم عملکرد آن

CIP به تمام سیستم‌های مکانیکی و شیمیایی مورد نیاز برای آماده‌سازی تجهیزات پردازش مواد غذایی پس از یک فرآیند معمولی فرآیند رسوب‌گیری یا هنگام تغییر خط فرآوری از یک دستور به دستور دیگر اشاره دارد. این سیستم تمیز کردن تمام عناصر کارخانه یا مدارهای خط لوله بدون جدا کردن یا باز کردن تجهیزات و با مداخله دستی کم یا بدون دخالت اپراتور است. این فرآیند شامل پاشش سطوح یا گردش محلول های تمیز کننده در سراسر تاسیسات، تحت شرایط افزایش تلاطم و سرعت جریان است. به طور معمول یک سیستم شامل ظروف برای آماده سازی و ذخیره مواد شیمیایی تمیز کننده، پمپ ها و شیر هایی برای گردش مواد شیمیایی CIP در سراسر تاسیسات، ابزار دقیق برای نظارت بر فرآیند تمیز کردن و ظروف برای بازیافت مواد شیمیایی است. اتصالات صنایع دارویی، لوله و اتصالات صنایع غذایی در این سیستم نقش بسزایی دارند.

چرا CIP مهم است؟

CIP یک جزء ضروری در تضمین ایمنی مواد غذایی در کارخانه های فرآوری مواد غذایی است. تمیز کردن موفقیت آمیز بین دوره های تولید از آلودگی احتمالی و محصولاتی که استانداردهای کیفیت را رعایت نمی کنند جلوگیری می کند. اجرای صحیح CIP از طراحی تا اعتبارسنجی، موانع ایمن بین جریان های مواد غذایی و جریان های شیمیایی تمیز کننده و اتصالات صنایع دارویی و یا لوله و اتصالات صنایع غذایی ایجاد می کند. از دیدگاه فرآوری مواد غذایی، هر زمان تمیز کردن زمان از کار افتادگی است، تجهیزات سازنده نیستند. تمیز کردن نیز باید با خیال راحت انجام شود؛ زیرا مواد شیمیایی بسیار قوی وجود دارد که می تواند برای افراد و تجهیزات مضر باشد. در نهایت باید با کمترین تاثیر بر محیط زیست و استفاده از حداقل آب و مواد شوینده و حداکثر استفاده مجدد از منابع انجام شود.

نقش اتصالات در صنعت فرآوری مواد غذایی

لوله و اتصالات صنایع غذایی در صنعت فرآوری مواد غذایی مانند شیر، پنیر، ماست یا سس از فناوری پیشرفته‌ای بهره می‌برد که می‌تواند پردازش را کنترل کرده و کیفیت غذا را از مواد خام گرفته تا بسته‌های دریافتی حفظ کند. از جمله مهمترین آنها نیاز به تمیز کردن و ضدعفونی کردن امکانات و تجهیزات به اندازه کافی برای تولید مواد غذایی است که عاری از خطرات فیزیکی، آلرژی زا، شیمیایی و میکروبیولوژیکی باشد. علاوه بر این، درک دلایل نیاز به تمیز کردن یک کارخانه مواد غذایی بسیار مهم است. دلایل عبارتند از؛

مطابق با قوانین داخلی و بین المللی
برای برآوردن نیازهای مشتری خاص
برای برآوردن الزامات استانداردها
حفظ نتایج مثبت ممیزی و بازرسی
فراهم کردن حداکثر کارایی کارخانه
برای ارائه یک تصویر بصری بهداشتی
برای حفظ ماندگاری محصول
برای جلوگیری از هجوم آفات
ارتقای شرایط کار ایمن برای کارکنان، پیمانکاران و بازدیدکنندگان
برای کاهش خطرات ناشی از خطرات غذایی یا مسمومیت غذایی

نظافت در تمام تولیدات مواد غذایی ضروری است. انواع اتصالات صنایع دارویی، لوله و اتصالات صنایع غذایی در خدمت نظافت و بهداشت سیستم است. یک سیستم CIP خوب به کاهش هزینه ها و کاهش زمان خرابی مورد نیاز برای تمیز کردن کمک می کند. همیشه تولیدکنندگان می خواهند از ایمنی مواد غذایی اطمینان حاصل کنند و در عین حال زمان توقف CIP را به حداقل برسانند. این منجر به یک رویکرد ساختار یافته برای نظافت به عنوان بخشی از تولید شده است تا زمان توقف و جدا از تولید. اصول تمیز کردن به نوع و ویژگی های محصول غذایی تولید شده بستگی دارد. به عنوان مثال، روش های تمیز کردن مناسب برای محصولات لبنی ممکن است برای محصولات آبمیوه مناسب نباشد. یکی از راه‌های افزایش کارایی نظافت، اجرای دستورالعمل‌ها و رویه‌های ساختاری است که کنترل سازنده را بر پارامترهای تمیز کردن افزایش می‌دهد. نظافت اتصالات صنایع دارویی، لوله یا اتصالات صنایع غذایی طبق برنامه و دستورالعمل های تعریف شده ایمنی مواد غذایی و کیفیت محصول را تضمین می کند.

بست فلزی چیست؟

بهبود بهره وری

بهبود بهره وری فقط بر کاهش زمان چرخه و مصرف انرژی، آب و مواد شیمیایی تمرکز نمی کند. فرآیندهای فعلی تمیز در محل زمان می برد و مقادیر زیادی انرژی، آب و مواد شیمیایی را هدر می دهد. نوآوری های جدید در فناوری اتصالات صنایع دارویی، لوله و اتصالات صنایع غذایی به اپراتورهای تأسیسات اجازه می دهد تا هزینه ها را به روشی سازگار با محیط زیست کاهش دهند و در عین حال با استانداردهای ایمنی نظارتی مطابقت داشته باشند.

 

بست استیل
بست استیل

 

خطرات سیستم های ناکارآمد

بلایای مکرر ایمنی مواد غذایی در سراسر جهان اغلب نتیجه اشتباهات ساده یا لوله و اتصالات فرسوده و غیر استاندارد در یک کارخانه مواد غذایی یا نوشیدنی است که منجر به بیماری، جراحت یا حتی مرگ افرادی می شود که محصولات آلوده را مصرف می کنند. علاوه بر تراژدی انسانی، این رویدادهای آلودگی منجر به هزینه های فراخوان محصول، از دست دادن اعتماد به برند یک شرکت و در نهایت از دست دادن درآمد می شود. استفاده از اتصالات صنایع دارویی یا لوله و اتصالات صنایع غذایی جدید و استاندارد می تواند در جلوگیری از این خطرات احتمالی موثر باشد.

 

استراتژی بهینه سازی

در حالی که اتصالات صنایع دارویی یا لوله و اتصالات صنایع غذایی هر مرکز فرآوری غذا و نوشیدنی متفاوت بوده، تجربه نشان داده که موفق ترین رویکرد اتصالات نوین استاندارد بر اساس موارد زیر است؛

طراحی موثر و کارآمد
بهره وری انرژی
بهینه سازی اتوماسیون

کارایی را می توان با وارد کردن سیستم های کوچک تر و غیرمتمرکز CIP در تاسیسات به دست آورد. این رویکرد مقدار انرژی مورد نیاز برای انتقال مواد شیمیایی گرم شده را از طریق لوله های طولانی به گوشه های دور کارخانه تولید کاهش می دهد. فاصله های کوتاه تر برای تحویل مواد شوینده باعث صرفه جویی در مصرف آب، انرژی و زمان می شود. همچنین تا 30 درصد صرفه جویی در مصرف انرژی را می توان با بهبود اجزای تجهیزات ناکارآمد و اتصالات صنایع دارویی یا لوله و اتصالات صنایع غذایی بیهوده و جایگزینی آنها با فرآیندهای کاری نوین به دست آورد. به عنوان مثال می توان به معرفی درایوهای سرعت متغیر به جای درایوهای سرعت ثابت اشاره کرد تا اپراتورها بتوانند نرخ جریان را در پارامترهای دستور العمل مشخص کنند. در سمت فرآیند، با متعادل کردن بهتر زمان آبکشی با حجم آبکشی، می توان تنظیمات را انجام داد.
اجرای تمیز کردن متناسب با تولید از طریق سیستم های اتوماسیون پیشرفته که به طور خودکار فرآیندهای تمیز کردن را بر اساس اطلاعات بازگردانده شده از طریق سنسورها و نمایشگرها تطبیق می دهند، نتایج تمیز کردن را بهبود می بخشد، زمان خرابی را کاهش می دهد و ایمنی مواد غذایی را تضمین می کند. سیستم های اتصالات صنایع دارویی یا لوله و اتصالات صنایع غذایی پیشرفته نیازهای تمیز کردن را انجام می دهند.
کنترل‌ها، حسگرها و آلارم‌ها همگی عناصری از اتوماسیون هستند که داشبوردها را قادر می‌سازند پیاده‌سازی شوند و شاخص‌های عملکرد کلیدی (KPI) تنظیم شوند. اتوماسیون کیفیت اطلاعات موجود را بهبود می‌بخشد و امکان کنترل دقیق‌تر بخش‌های مختلف فرآیند تمیز کردن (مانند باز کردن و بستن شیرها و ایجاد پارامترهای مربوط به عملکرد پمپ) را فراهم می‌کند. مهم است که معماری اتوماسیون روشن باشد. این به تجهیزات پردازش اجازه می دهد تا با سایر تجهیزات فرآیند مانند مخازن یا پاستوریزه ها ارتباط برقرار کنند. اتصالات صنایع دارویی، لوله و اتصالات صنایع غذایی، قابلیت یکپارچه “بررسی وضعیت” کارایی عملیات را ساده می کنند.

بست فلزی تایوان چه ویژگی هایی دارد؟

اتصالات صنایع دارویی

صنعت داروسازی یکی از پرتقاضاترین بازارهاست. هنگام ساخت داروهای نجات دهنده و سایر داروهای مصرفی انسان، خطاها غیرقابل قبول است. به همین دلیل است که اتصالات صنایع دارویی، استاندارد نقش مهمی را در این صنعت ایفا می کنند.
اتصالات صنایع دارویی در بازار نهایی داروسازی برای پردازش فوق‌العاده خالص واکسن‌ها، داروها، مکمل‌ها و موارد دیگر استفاده می‌شوند. خط گسترده اتصالات دارویی، دریچه‌های دارویی و لوله‌ها نیازهای با خلوص بالا مشخصات تجهیزات پردازش زیستی (BPE) را در رابطه با ابعاد، تکمیل سطح، مواد و تحمل‌ها برآورده می‌کند. علاوه بر این، اتصالات منطبق با استانداردها الزامات علامت گذاری و اسناد دقیق مواد، دربندی و بسته بندی را برآورده می کند.

انواع اتصالات صنایع دارویی در سیستم های لوله کشی

شیر دیافراگمی
زانویی استیل
تبدیل استیل
مهره ماسوره
مغزی دنده ای استیل
شیر پروانه ای
شیر یکطرفه
بوشن استیل جوشی
زانو چپقی دنده ای استیل
کلمپ
واشر مهره ماسوره
سه راهی استیل
سردنده استیل فشار قوی
گوی شست و شوی مخازن
درپوش استیل فشار قوی
بست استنلس استیل
ساکولت استیل فشار قوی ساکت
تردولت استیل فشار قوی ساکت

معرفی بست دوقلوی کیپر

کاربردهای اتصالات صنایع دارویی

اتصال لوله ها به یکدیگر
انتقال جریان
اتصال لوله ها به مخازن
تنظیم فشار
نگهداشتن خرطومی ها
اتصال لوله ها به شیرآلات
اتصال لوله ها به ورودی ها و خروجی های خط

شیر دیافراگمی

شیر دیافراگمی (به آن شیر غشایی نیز گفته می‌شود) دریچه ای است که به دلیل تاثیری که بر دیافراگم می‌گذارد، با توجه به فشار آب عبوری از آن، مکانیزم روشن و خاموش شدن دارد. شیرهای دیافراگمی نوعی اتصالات صنایع دارویی یا لوله و اتصالات صنایع غذایی هستند که در مکان هایی که نیاز به کنترل از راه دور ا%D

aaligoli
درباره ما
ارسال دیدگاه