معرفی کامل کاربرد سیستم پنوماتیکی

معرفی کامل کاربرد سیستم پنوماتیکی

صاحبان صنایع برای شناخت و انتخاب تجهیزات و ابزارآلات پنوماتیکی ابتدا باید سیستم پنوماتیک‌ی را بشناسند. در این مقاله، معرفی کامل سیستم‌های هیدرولیک و پنوماتیک و کاربرد آن‌ها به‌طور خلاصه و کاربردی بیان‌شده است.

سیستم پنوماتیک چیست؟

همه دستگاه‌ها برای انجام کار به‌نوعی انرژی نیاز دارند. ماشین‌های صنعتی به انرژی مکانیکی نیاز دارند، بنابراین افراد نیروی موردنیاز برای به کار انداختن تجهیزات را به طریقی تأمین می‌کنند. نیروهای هیدرولیک برای تولید انرژی از نیروی مایعات مشخص استفاده می‌کنند.

برخی از ماشین‌ها، مانند دوچرخه‌های الکترونیکی که هنگام پدال زدن می‌توانند لامپ‌های کم‌مصرف را روشن کنند، منابع انرژی و نیروها را ترکیب می‌کنند. برخی دیگر به دلایل مختلف اعم از ایمنی یا کارایی کاملاً به یک منبع انرژی متکی هستند.

پنوماتیک چیست؟

پنوماتیک استفاده از هوای فشرده برای ایجاد انرژی است. پنوماتیک همان قدرت باد تجدید پذیر نیست، انرژی باد از نیروگاه‌های محلی برای تبدیل توربین‌های ژنراتور استفاده می‌کند، اما پنوماتیک دارای هوای داخلی بوده و به فشارهایی که از قرار دادن هوا در فضای محصور ایجاد می‌شود، متکی است.

در نظر بگیرید وقتی یک بادکنک را منفجر می‌کنید، شما هوا را از ریه‌های خود در فضای لاستیکی بسته‌شده می‌دمید، با ثابت نگه‌داشتن حجم بادکنک، هوای بالون را گسترش می‌دهید، اگر هوا زیاد اضافه کنید، بالون به سبب افزایش فشار داخلی، منفجر خواهد شد و اگر آن را رها کنید هنگام تخلیه انرژی پرواز خواهد کرد و این نشانه قدرت فشار هوای داخل بادکنک است.

در دستگاه پنوماتیک یک کمپرسور هوا باعث کاهش حجم گاز درون دستگاه می‌شود، کاهش حجم فشار گاز باعث افزایش فشار هوا می‌شود زیرا همه مولکول‌های هوا جمع می‌شوند. با استفاده از دریچه‌هایی مسیر برای باز کردن جریان هوا بازشده و این باعث می‌شود که مولکول‌ها به سمت محرک حرکت کنند که به‌نوبه خود نیرویی برای قدرت دستگاه ایجاد می‌کند، فشار بر اساس تعداد دریچه‌های مختلف تغییر می‌کند، اما تعادل سالم حفظ می‌شود. هوای فشرده قبل از استفاده نیاز به تصفیه دارد، زیرا امکان وجود ذرات گردوغبار، بخارآب یا سایر عوامل آلوده در هوا است و این آلودگی‌ها باعث ایجاد اصطکاک در قسمت‌های پنوماتیک می‌شود.

 

سیستم پنوماتیک سیستمی است که از هوای فشرده شده برای انجام کار استفاده می‌کند. آن‌ها هوا را جمع کرده، آن را به دور مدار منتقل می‌کنند و باانرژی تولیدشده وظایف تعیین‌شده را انجام می‌دهند. سیستم‌های پنوماتیک در انواع تجهیزات دستی و اتوماتیک و در صنعت ساخت‌وساز یا معدن کاربردهای زیادی دارند.

سیستم‌های پنوماتیک را هم در سیستم‌های صنعتی و هم در اشیاء روزمره می‌توانید پیدا کنید، دریل‌های دندانپزشکی هنگام چک و تمیز کردن از نیروهای پنوماتیک استفاده می‌کنند، درحالی‌که اندام‌های لوله و پیانوهای پخش‌کننده از هوای فشرده‌شده برای تولید موسیقی استفاده می‌کنند. باوجود پیشرفت‌ علم و فناوری، از پنوماتیک در ساخت ربات‌ها نیز استفاده می‌کنند.

 

سیلندر

سیلندرهای هوا تجهیزاتی هستند که با توجه به سیگنال انرژی حرکت می‌کنند و نیرویی را ایجاد می‌کنند که به‌نوبه خود باعث ایجاد انرژی موتور می‌شود، آن‌ها غالباً به‌صورت خطی حرکت می‌کنند، اما برخی بسته به مدل خاص، حرکت‌های متفاوتی دارند. همچنین در صورت آسیب دیدن سیلندر، برای جلوگیری از آسیب به سایر تجهیزات نیاز به تعویض دارد تا به‌طور نامنظم نچرخد

 

محرک

یک محرک در هنگام دریافت سیگنال‌های پشت سر هم انرژی، دریچه‌ها را در یک سیستم پنوماتیک باز و بسته می‌کند که این حرکت همان تبدیل انرژی سیگنال‌های پنوماتیک به انرژی مکانیکی است. محرک‌ها به انتقال قدرت کمک می‌کنند.

موتور

موتور نیروگاه اصلی دستگاه است که هنگام حرکت سیلندرها کار می‌کند. موتورهای هوا با توجه به تجهیزات مختلف، در ابعاد و اشکال مختلف وجود دارند.

 

برای چه می‌توان از پنوماتیک استفاده کرد؟

باوجود تمام تجهیزات گفته‌شده می‌توان انرژی لازم برای راه‌اندازی انواع ماشین‌آلات را فراهم کرد. درواقع همان کاری که با یک موتور الکتریکی یا یک دستگاه هیدرولیک قابل انجام است، با یک دستگاه پنوماتیک نیز می‌تواند انجام شود.

با استفاده از یک محرک، پیستون، سیلندر یا هوا و موتور دارای نیروی برق، تقریباً هر نوع ابزار ساختمانی را می‌توان با هوای فشرده‌شده، از پیچ‌گوشتی و چکش تا آچار، پولیش و… راه‌اندازی و استفاده کرد.

کاربرد سیستم پنوماتیک در ربات‌ها

در دنیای صنعت و ماشین‌آلات و تجهیزات صنعتی، کاربرد گسترده و جالب‌توجه از پنوماتیک هستند. امروزه در انواع ربات‌ها از نیروی تولیدشده به‌وسیله سیستم‌های پنوماتیک استفاده می‌شود، به عنوان مثال، روبات های تحت کنترل رایانه می توانند دارای سمپاش های پنوماتیک یا ابزارهای برش هیدرولیکی باشند. ماشین های کارخانه پنوماتیک به طور گسترده ای برای برداشتن و قرار دادن اشیاء با استفاده از مکش برای نگه داشتن وسایل یا فشردن آنها به آرامی مورداستفاده قرار می‌گیرند. دستگاه‌های شیردوشی گاو که به‌طور خودکار لیوان‌های مکش را به پستان‌های حیوان وصل و رها می‌کنند، یک تغییر هوشمندانه در این موضوع پنوماتیک هستند و آن‌ها یک مزیت مهم پنوماتیک را نشان می‌دهند.

استفاده از دستگاه‌های پنوماتیک در صنعت حمل و نقل

دستگاه‌های پنوماتیک نیز به‌طور گسترده‌ای در حمل‌ونقل و در طیف وسیعی از روش‌های مختلف استفاده می‌شوند. از قرن نوزدهم، فناوری لوله‌های انتقال پنوماتیک، توسط بانک‌ها، بیمارستان‌ها و حتی رستوران‌ها مورداستفاده قرارگرفته است تا ابزارهای مختلف را به‌سرعت و ایمن شبکه‌های لوله‌های هوایی را از یک قسمت از ساختمان به بخش دیگر منتقل کند. پاسخ قرن بیست و یکم به توماس ادیسون، پیشگام خودروهای برقی و مخترع برجسته ایلان ماسک و ایده‌ای که او آن را Hyperloop می‌نامد، است؛ قطار پرسرعت در داخل یک لوله غول‌پیکر بسته که اگرچه به نظر می‌رسد شبیه به سیستم لوله‌های پنوماتیک معمولی است، اما بسیار متفاوت است. اتومبیل‌های مسافربری از طریق لوله‌های کم‌فشار که توسط موتورهای خطی حرکت می‌کنند به‌جای هوای فشرده، از طریق لوله‌های کم‌فشار حرکت می‌کنند.

در حمل‌ونقل لوله پنوماتیک، هوای فشرده باعث می‌شود همه‌چیز به حرکت درآید، اما در سیستم‌های دیگر نیز می‌تواند همه‌چیز را به‌سرعت متوقف کند. به‌عنوان‌مثال، ترمزهای هوا در وسایل نقلیه بزرگ مانند کامیون‌ها و موتورهای قطار قدرت نگه‌داشتن این تجهیزات از حرکت را دارد.

aaligoli
درباره ما
ارسال دیدگاه